AKU MELANGKAHKAN KAKI, BERJALAN, MELIHAT, MENTAFSIR, JATUH TERSUNGKUR LALU BANGKIT SEMULA KEMUDIAN BERJALAN KEMBALI KE DESTINASI….

Give me a SHOUT!

Monday, November 10, 2014

Selusuri Peri Sabar Seorang Isteri




Sudah 60 tahun mereka hidup bersama.. Tiada rahsia antara mereka..kecuali satu perkara yang di simpan setelah sekian lama..iaitu sebuah kotak rahsia..di dalamnya terisi sebuah rahsia yang tidak diketahui oleh sang suaminya..

Pinta si isteri, jangan dibuka kotak tersebut sehinggalah sampai pada masanya. ketika itu, sang isteri hanya terbaring lemah..hanya menunggu hari hari terakhir kerana usianya yang lanjut..

"Tolong ambilkan kotak itu"
Sang suami menurut..mengambil kotak tersebut dan menyerahkan kepada isteri..
"Bukalah"..

Dengan penuh debaran,dia membuka kotak rahsia itu..terdapat dua buah patung comel yang dikait dengan kemas sekali..juga terdapat sejumlah wang yang agak banyak nilainya...perasaan ingin tahu si suami semakin meninggi..

"Apakah maksud semua ini?"
Kata si isteri, masa mula-mula mereka berkahwin dahulu, neneknya telah berpesan..rahsia rumah tangga ialah elakkan pertengkaran..si suami mendengar dengan penuh minat..benarlah..isterinya tidak pernah meninggi suara mahupun bertengkar dengannya..Sabar dan Tenang...

"Petua nenek saya, setiap kali saya marah pada suami,diam...kekang lidah dan kait sebuah patung untuk mngawal perasaan yang bergejolak.."

Bergenang airmata sang suami..hanya ada dua patung di dalam kotak itu..lega..dan terharu..itu bermakna hanya dua kali dia membuat isterinya marah selama 60 tahun mereka hidup bersama..

"Bagaimana pula dengan wang yang banyak ini?"

"Oh! tentang duit itu......."..si isteri terdiam beberapa saat..itu hasil jualan patung yang saya kait daripada benang...."

Terkedu si suami..mata mereka bertemu..diam tanpa kata...

"Isteriku...maafkan ku atas kesakitan perasaan yang pernah sayang alami. terima kasih atas kesabaranmu..terima kasih atas kebahagiaan yang kita kongsi.."luah si suami..

"Semuanya telah lama saya maafkan..walaupun banyak kali saya merasa marah dan kecewa, tetapi kasih sayang menyejukkan segalanya..dengannya saya mendapat kekuatan untuk terus bahagia.."

Peribadi yang sabar dan tenang adalah penyejuk hati , penyubur kasih sayang..
Sedangkan lidah lagi tergigit..inikan pula suami isteri..
Cinta dalah benih kemaafan yang akan mengundang tenang..

Maksud firman ALLAH SWT
"Tetapi barang siapa yang bersabar dan memaafkan, 
itu termasuk perbuatan yang sangat mulia."
( Surah As-Syura, 42: ayat 43)

Ya ALLAH, indahkanlah keperibadian kami dengan hiasan sifat sabar, penyayang, pemaaf.. kami memohon kepada - Mu Ya ALLAH Ya Al'Afuw dengan doa yang Engkau ajarkan di dalam wahyu-Mu di dalam Al-Quran..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...