AKU MELANGKAHKAN KAKI, BERJALAN, MELIHAT, MENTAFSIR, JATUH TERSUNGKUR LALU BANGKIT SEMULA KEMUDIAN BERJALAN KEMBALI KE DESTINASI….

Give me a SHOUT!

Wednesday, November 23, 2016

GEMUK IS AWESOME??EH..no laaa...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah..di beri kekuatan untuk berkarya hari ini..apa yang aku nak katakan , sepanjang aku tak update apa-apa di blog aku ni, sebanyak itulah berat aku bertambah..hahaha..lama betul tak update..bukan takde cerita..tapi takde masa..maklumlah beranak kecik..di tambah plak dengan tanggungjawab seorang isteri, surirumah dan seorang ibu..phewww..baru aku tahu betapa penat dan tabahnya mak aku..terima kasih mak..

Aku dah kenapa tiba-tiba jadi panik? GEMUK..ya..aku yang dulu nya hanyalah seberat 42kg..then pas khwen 52kg..pregnant 55kg..selepas je aku beranak, berat badan aku tanpa segan silu naik je..sampailah satu tahap aku dah dapat sakit lutut..ALLAH...

Berat aku dh cecah 68kg..kalau aku tak sedar lagi mungkin boleh cecah 70kg..oh tidak!
Itu pon masa tu aku tak berapa nak takut sangat lagi..walaupun ada orang yang tegur cakap aku dah gemuk..dan yang paling aku malu, ada orang tanya bila due? eh..kenapa plak..ada ke cakap aku pregnant? hahaa..masa tu tak tahu lah nak gelak atau nangis...hahaa

Tambah plak family aku bukan lah dari keturunan besar-besar..saiz ok-ok je..nak di jadikan cerita,ada la satu hari tu..aku ni dah lebih kurang sebulan lebih la tak tengok kakak ipar aku..badan dia lebih besar dari aku..anak dia pon belom sampai setahun lagi..terkejut aku bila tengok dia..dah slim..muka pon dah kecik..tak tembam dah..I is jeles..huhuhu...dia makan ape sampai cepat leh kurus ni? tanya-tanya lah gak apa yang dia makan..katanya jamu dan diet..ohh..ok-ok..tapi jamu tu aku takleh makan..sebab full breastfeeding..jadi cara paling terbaik adalah diet dan bersenam..

Aku INSAF....ahahaa...aku tekad nak kuruskan balik badan..salah satu sebab aku takut dapat penyakit nanti..risau...mak aku pon memang galakkan aku diet..so bermula lah sesi diet aku..2hb 3 aku start diet..dah kenapa kau tak start 1hb je..sebabnya aku lupa nk diet..hehe..pagi tu dh bedal nasik bungkus..mmg kenyanglh aritu..target aku taknak makan nasi, makanan manis, makanan bergoreng, fastfood dan ais..

Aku ada jugak makan jamu..tapi takdelah beria sgt..tapi abes la jugak 3kotak..hahaa..pastu dah slow..selepas sebulan lebih aku diet, berat aku dapat turun 6kg..melompat la aku..setakat hari ni, dah 2 bulan lebih aku diet, berat aku dah turun 8kg..dari 68kg jadilah 60kg..target aku dapat 55kg pon cukup dah wat masa ni..tapi selepas 2bulan aku ada jugak lah sentuh nasi..tapi segenggam..sebab anak aku masih bf..jadi kesian plak kt dia..walaupon dia dah 2tahun 2bulan..rezeki dia la kan..

Dan akhirnya selepas3 bulan lebih berat aku dah makin berkurang..sebelum raya puasa aku dah dapat capai target aku..iaitu 55kg...Alhamdulillah...seronok sampai takleh nak cakap..hehe...baju baju raya pon dah dapat saiz M..yang sebelum ni saiz XL..hihi..ramai tegur yang aku dah kurus..kembang kempis hidung..sampai ada yang bertanya macam mana cara aku diet...aku cuma jaga makan dan banyakkan excercise je..nak diet, tak perlu ubat kot..cuma lagi bagus kalau ada suppliment la..taknak bagi kau letih-letih..

Ok la untuk kali ini..dah lama akak tak update kan..hehe..

psss....sebenarnya status ni dah lama aku update..cuma tak publish je..hari ni baru tergerak hati nk publish..hehee..maknanya, tuan punya rumah ni masih bernyawa..hahaha..
ok..bye..

Assalamualaikum..








No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...