AKU MELANGKAHKAN KAKI, BERJALAN, MELIHAT, MENTAFSIR, JATUH TERSUNGKUR LALU BANGKIT SEMULA KEMUDIAN BERJALAN KEMBALI KE DESTINASI….

Give me a SHOUT!

Saturday, February 23, 2013

Jawapan kepada manusia yang angkuh

Terdapat seorang lelaki yang angkuh telah bertanya kepada seorang alim tentang wujudnya Tuhan..
 

Pemuda      : Anda siapa dan apakah boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

Orang alim : Saya hamba Nya dan dengan izin Nya saya akan cuba menjawab pertanyaan saudara.

Pemuda      : Anda yakin? sedangkan profesor dan ramai orang yg pintar pun tidak mampu menjawab soalan saya ini.. 

Orang alim   : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya..

Pemuda       : Saya ada tiga soalan..pertama, kalau memang Tuhan itu wujud, tunjukkan kepada saya.. kedua, apakah yg dinamakan takdir dan ketiga, kalau syaitan diciptakan dari api, kenapakah dimasukkan ke neraka yg dibuat dari api? tentu tidak menyakitkan buat syaitan..sebab mereka memiliki unsur yg sama..apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba orang alim itu menampar pipi pemuda itu dengan keras..


Pemuda       : ( Sambil menahan kesakitan) kenapa anda marah kepada saya?

Orang alim   : Saya tidak marah..tamparan tadi adalah bertujuan untuk menjawab semua pertanyaan saudara.

Pemuda       : Saya sungguh tidak mengerti..

Orang alim   : Bagaimanakah rasanya tamparan saya tadi?:iconfidia95:

Pemuda       : Mestilah merasa sakit...

Orang alim   : Jadi saudara percaya sakit itu ada?

Pemuda       : Ya!

Orang alim   : Cuba saudara tunjukkan kewujudan sakit itu?

Pemuda       : Saya tidak boleh.

Orang alim   : Itulah jawapan untuk soalan pertama..kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujud Nya......Apakah malam tadi saudara bermimpi akan di tampar oleh saya?

Pemuda       : Tidak..

Orang alim   : Apakah saudara terfikir akan ditampar oleh saya hari ini?

Pemuda       : Tidak..

Orang alim   : Itulah yang dinamakan takdir..Terbuat dari apakah tangan saya untuk menampar saudara?

Pemuda        : Kulit..

Orang alim    : Pipi anda terbuat dari apa?

Pemuda        : Kulit..

Orang alim    : Bagaimana rasanya tamparan saya tadi?

Pemuda        : Sakit..

Orang alim    : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat  dari api.jika Tuhan mengkehendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan...

Pemuda        : -,-  
   


:iconhanabi90: Dia lah Yang Esa dan Yang Maha Agung..SubhanaAllah...
Tuhan ciptakan sesuatu kejadian dan hukum dengan penuh sempurna dan jangan sesekali kita mempertikaikan apa saja kejadian dan hukum yang diperintahkan Nya...
:iconputeramujahidislam:

   

1 comment:

  1. Betul3..sangat setuju dengan analogi cerita ini..ironinya..ia memberi tamparan dan impak yang hebat terhadap manusia yang angkuh..subhanallah =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...