AKU MELANGKAHKAN KAKI, BERJALAN, MELIHAT, MENTAFSIR, JATUH TERSUNGKUR LALU BANGKIT SEMULA KEMUDIAN BERJALAN KEMBALI KE DESTINASI….

Give me a SHOUT!

Wednesday, January 9, 2013

Aku datang untuk pergi


Assalamualaikum..sahabat-sahabat ..semoga sentiasa di dlm keredhaan ALLAH hendaknya..marilah sama2 kita bersyukur ke hadrat Ilahi kerana melanjutkan usia kita hingga ke hari ini..lupa ALLAH, menunjukkan kita sombong dengan Maha Pencipta...usia yang kian meningkat, sepatutnya memberi kesedaran kepada kita..tiada Tuhan yang disembah melainkan ALLAH..dan Nabi Muhammad itu Pesuruh ALLAH...

Aku datang untuk pergi...bantu aku Ya Rabbi agar aku sentiasa berjalan di atas syariat Mu..betapa besar rahmat Mu..aku memuja Mu..terkadang aku juga ada ketikanya terhanyut dan tenggelam dalam kealpaan...bantulah aku..semoga aku sentiasa mencintai Mu... 

Dari Anas r.a, katanya: Nabi SAW menggariskan beberapa garis, 
lalu Baginda bersabda: Ini adalah angan-angan manusia sedang ini adalah ajalnya. 
Kemudian di waktu orang itu sedang dalam keadaan sedemikian 
yakni angan-angannya masih tetap panjang dan membumbung tinggi, 
tiba-tiba datanglah garis yang terpendek yakni garis yang memotongnya iaitu kematian. (HR Bukhari)


Suatu hari, Imam al-Ghazali berkumpul dgn pelajar-pelajarnya..dan kemudian memberi teka teki..yang berbunyi "apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?" ..Antara jawapan yg diberi oleh pelajar-pelajarnya ialah orang tua, guru, dan teman...maka Imam al-Ghazali " ya benar..tapi yang paling dekat ialah kematian.."

Sebab itu adalah janji ALLAH...bhwa setiap yg berjiwa pasti akan merasa mati..seperti dlm firman ALLAH dlm Surah Ali Imran: ayat 185..

"Tiap-tiap yg bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu..ketika itu sesiapa yg dijauhkan dari Neraka 
dan dimasukkan ke dalam Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) 
kehidupan di dunia ini(meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya)
tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."

Berdoalah wahai hamba-hamba ALLAH..semoga diri kita sentiasa berada di dalam limpahan kasih sayang Nya..semoga kita tidak menjadi hamba yang sia-sia...Insya ALLAH...


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...